Inlägg

Offsesason

Bild
Jag har gått och köpt mig min första egna bil ! Känns superkul och skapar lite mer frihet de dagar Kim jobbar borta. Blir betydligt enklare i vinter att frakta mig iväg för att åka skidor till exempel.  Annars har jag tagit det väldigt lugnt offsesason, kroppen och huvudet behövde verkligen en ordentlig paus. Har varit bra träning i sommar men det har också tagit ut sin rätt. Snart tre veckors lugn träning, med framförallt löpning har det blivit, kanske lite för lång vila men har behövts.

Planering för 2024

Så börjar slutet av september närma sig, tävlingssäsongen är över för den här gången och snart tar vinterns träning vid. Det har varit en bra tävlingssommar, jag har haft roligt och gjort helt okej resultat.  Jag har nu lagt planeringen för nästa säsong och det kommer bli blockperiodiserat med tröskel och stressad tröskel som tema framförallt. Lägger nog inte lite mer intensiva intervaller för syreupptaget närmare tävlingssäsong men det som tar tid att träna upp är tröskeln och det verkar till och med som att stressad tröskel är ett bra sätt att få upp syreupptaget bra på. Planen är också att få till ett gympass i veckan och även försöka köra rörlighet med jämna mellanrum.  Har även kommit igång med löpningen och ska försöka hålla liv i den, kroppen behöver den typen av träning då cyklingen blir lite för snäll.  Det är slutet av träningssäsongen nu och nästa drar igång v. 44, då kör jag grundträning i 16 veckor vilket innebär att jag kommer ha mer uppdelade pass än vad det blir närmar

Cykelvasan 2023

Bild
Cykelvasan 2023 är nu genomförd och det gick faktiskt bra. Kom till Mora på fredagen, ordnade med nummerlappar, åt och pratade med folk, fin dag men någon regnskur. De som gick i mål då efter öppet spår såg inte alltför leriga ut. Sen åkte vi till stugan, var en sväng till mässområdet i Lindvallen samt tog en promenad uppför startbacken som såg riktigt fin ut. Vasaloppet hade gjort ett riktigt bra jobb med att säkra upp att den vägen skulle hålla sig fin, den var hård och bra. På grund av att startgärdet var helt översvämmat och tanken var att för första gången skulle även cyklisterna ta samma starbacke som skidåkarna gör på vintern så gjorde de en liten omdragning, man fick cykla en liten bit upp i en gamla asfaltsbacken men sedan banvallen tillbaka mot startbacken och upp iden.  Gjorde iordning allt på kvällen och klev upp 05.30 på lördagsmorgonen. Åt lite frukost och cyklade till starten, la cykeln i startfållan och väntade. Pratade med lite folk och lämnade väskan. Det var lugn stä

Engelbrektsturen och siktet mot cykelvasan

Hej! Nu är vi inne i augusti och jag hoppas vi snart får mer värme och sol för jösses vad juli varit regnig och kall. Jag är väldigt glad över att jag sålde racercykeln och inte hunnit köpt någon ny för något racerväder har det då inte varit. Sen så har jag haft fullt upp med att hinna med träningen på mtb´n. Har inte haft så mycket ork men har försökt så gott jag kunnat, har följt träningsprogrammet rätt bra och fått ändra lite vid behov. Hoppas kunna öka träningsmängden rätt mycket framöver, men vågar inte göra det alltför mycket innan den här tävlingssäsongen är över. Det är cykelvasan om en vecka och sen har jag tänkt köra Bockstensturen men jag är inte anmäld ännu. Det är ju väldigt långt till Varberg där den går.. Men det verkar vara en riktigt, riktigt jobbig bana så det vore häftigt att köra och kör jag den, då har jag gjort alla tävlingar i långloppscupen och det vore också coolt. Det här året kör jag sportklass och testar lite, försöker såklart ändå göra så bra jag bara kan

Juli - Fjälltur och vila

Bild
Det har blivit mycket med tävlingar och nytt jobb i sommar så den här veckan har jag sovit hur mycket som helst. Har varit toktrött men nu i helgen mår jag lite bättre igen, känner mig piggare. Kroppen och huvudet behövde bara få sova ordentligt. Har varit en lugn helg, god mat, intervaller på trainern, något lugnt pass på Kims lekcykel ute, en sväng på Järvzoo och massa mys. Har lyckats pricka in solen ibland, vilket varit efterlängtat! Konstaterar att jag verkligen älskar att vi har en mysig trädgård med massa soltimmar när den väl är framme :P Mår bra hemma, kan verkligen koppla av och ta igen mig. Jag blir trött av att vara bland människor för mycket och behöver tid för mig själv så det är skönt att ha en egen oas.  Förra helgen körde vi Fjällturen. Bodde hos Johan som har en stuga i Fjällnäs, himla mysig stuga! För två år sedan när jag körde Fjällturen gick det bra och jag körde in på en 5e plats, iår låg jag fint på en 3e plats men punkterade och fick gå sista milen i mål. Lyckad

Mörksuggejakten 2023

Det blir inte alltid som man tänkt sig. Har tränat på relativt bra ett tag nu, tycker det känts som att det gått framåt. Ränneslättsturen i Eksjö förra helgen gick bra, förutom att växelreglaget pajjade och jag hade problem med att växla från mil 3 och ingen växel alls sista 3km. Superroligt lopp dock, jättefint! Inte lika fint boende som i Skövde när jag och Kim körde Billingen men helt ok. Till Eksjö åkte jag, Kim, Derek och Elis, tacksamt att kunna hjälpas åt att köra ju. Tog en ledig dag förra måndagen, var på moläta med Kim och hade det riktigt trevligt, åt massor av mat och myste på. Men sen i veckan har jag varit så himla trött ! Hade två intervallpass inplanerade som det inte blev mycket alls av tyvärr.. kände mig heelt slut, fanns ingenting att ge.. Men jag kände mig ändå taggad på Mörksuggejakten, mer taggad än vad jag varit på övriga lopp. Jag hämtade upp Anna i Edsbyn och vi åkte till Rättvik, kom dit i bra tid och det var riktigt härligt väder. Värme upp. Träffade Derek oc

Junicykling

Bild
Träningen rullar på ganska bra, har gått åt en del energi på jobbet när allt är nytt men träningen går ändå okej. Råkade bli två långturer den här veckan när det egentligen skulle varit lite kortare pass och mkt intervaller.. Men har kört relativt lugnt så det gör nog inte så mkt.. Lite klurigt att klara av värmen nu när den kom och man inte är så van.. glömmer man dessutom salter.. ja då blir det inte så bra. Har också bytt till stages wattmätare på cykeln, har tidigare haft garmin rally pedaler men dom gick ju bara sönder, så nu sitter det vanliga spd pedaler och istället en stages wattmätare i vevarmen. Har kört med den ett pass men den verkar fungera felfritt. Kim har haft det länge, både på racern och mtb´n och han har varit mkt nöjd.  Jag har ju sålt min racer, tanken är att hitta en ny men än så länge har jag inte gjort det och jag klarar mig fint med mtb´n :)  Nu är det juni månad och det är lite lugnt med tävlingar, men i juli och augusti kommer det rulla på med tävlingar näst